Årets Outdoorprodukter korades på mässan nyligen. Är någon av dem något för den som vill bära lätt?
Av Jörgen Johansson
På Vildmarksmässan delades det ut priser till årets produkter vad gäller "hårdvara" och "mjukvara". Lite smått parodiskt var att 2007 års Outdoor Award för bästa mjukvara gick till en betongtunnel i Torsby som uppenbarligen är tilltalande för vissa grupper av skidåkare. Det som gör det till en mjukvara är naturligtvis att det är en tjänst man erbjuder, men ett litet småleende lockar det ju ändå till.
Hårdvaran verkar ha lite mer att ge för oss lättpackare. Vinnare blev nämligen Primus ETAPower. Ett kök med inbyggd värmeväxlare som ökar effektiviteten och alltså hastigheten med vilken man kan koka en liter vatten. Hastigheten kan väl vara av mindre intresse, men att spara vikt genom att kunna laga mat med mindre bränsle är alltid intressant.
Tyvärr finns det en baksida här, som delas även av andra produkter, nämligen: Hur mycket väger det som behövs för att spara vikt (i detta fall bränsle)? Det är samma problem som konkurrenten och föregångaren Jetboil har.
Frågan man ställer sig blir då: Hur många dagar måste jag vara ute för att inbesparingen i bränsle skall väga upp vikten av den extra plåt som produkten innehåller?
Om några dagar kommer det en del fakta om hur lätta olika lätta kök egentligen är och vad som är optimalt för korta och långa turer om man vill bära lätt.
Av Jörgen Johansson
På Vildmarksmässan delades det ut priser till årets produkter vad gäller "hårdvara" och "mjukvara". Lite smått parodiskt var att 2007 års Outdoor Award för bästa mjukvara gick till en betongtunnel i Torsby som uppenbarligen är tilltalande för vissa grupper av skidåkare. Det som gör det till en mjukvara är naturligtvis att det är en tjänst man erbjuder, men ett litet småleende lockar det ju ändå till.
Hårdvaran verkar ha lite mer att ge för oss lättpackare. Vinnare blev nämligen Primus ETAPower. Ett kök med inbyggd värmeväxlare som ökar effektiviteten och alltså hastigheten med vilken man kan koka en liter vatten. Hastigheten kan väl vara av mindre intresse, men att spara vikt genom att kunna laga mat med mindre bränsle är alltid intressant.
Tyvärr finns det en baksida här, som delas även av andra produkter, nämligen: Hur mycket väger det som behövs för att spara vikt (i detta fall bränsle)? Det är samma problem som konkurrenten och föregångaren Jetboil har.
Frågan man ställer sig blir då: Hur många dagar måste jag vara ute för att inbesparingen i bränsle skall väga upp vikten av den extra plåt som produkten innehåller?
Om några dagar kommer det en del fakta om hur lätta olika lätta kök egentligen är och vad som är optimalt för korta och långa turer om man vill bära lätt.
Comments
Post a Comment