Bygg om ryggsäck - del 2

Gör det själv Steg två efter att ha klippt bort allt onödigt var att byta aluminiumramen mot kolfiber, och nu börjar bärkomforten påverkas. Frågan är om det gör nåt. En annan fråga är om man verkligen vinner så mycket i vikt med en vanlig rygga som grund.
Av Martin Nordesjö

Jag tänkte att ramen kanske inte behövde vara så jäkla tung och styv om man ändå aldrig skulle bära mer än kanske 15 kilo i ryggan, så jag skaffade 8-millimeters kolfiberrör och kopplingar avsedda för drakbygge.

Hela konstruktionen väger 55 gram, till skillnad från aluminiumramens 340 gram. Jag tror att den tar upp lodräta krafter lika bra, men den är betydligt mindre vridstyv kring den lodräta axeln. Jag vet dock inte hur det påverkar bärkomforten.
En annan nackdel är att kolfiberrören inte kan formas efter ryggen som aluminiumskenorna, men det vet jag inte hur det påverkar innan jag har testat ryggan i fält.

Man skulle naturligtvis kunna skippa ramen helt och styva upp ryggsäcken med liggunderlag, men jag vill ha möjlighet att vandra med min luftmadrass, och den funkar väldigt dåligt som ram. Men mest handlar det om att jag är nyfiken på vad man kan göra med en existerande säck.

Efter sax- och ramtrimning väger ryggan nu kring 1,85 kilo. Den har alltså ganska långt kvar till bra lättpackningsnivå som jag personligen tycker ligger på 1,4 kilo och nedåt ungefär. Jag har inte vunnit mer än nåt kilo på mina ingrepp (jag vägde aldrig min säck i ursprunsskick, jag antar att den låg kring 3 kg), så var och en får själv avgöra om det är värt jobbet jämfört med att skaffa en ny ryggsäck. Kanske är det på gränsen till tandborstsågning?

Jag har en idé till som jag tänker prova, och det är att sprätta bort själva säcken från bärsystemet och ersätta med en vattentät packpåse. Men jag kommer antagligen inte att använda min kära Vulcan som bas för detta.

Läs del ett | Diskutera
Fortsättning följer...

Comments