Petra, Hilleberg USA

Studiebesök Att sälja svenska tält i USA är något Petra Hilleberg velat göra sedan hon var tolv år. Mr Hilleberg the Tentmaker himself, pappa Bo, var till en början tveksam. Men sedan år 2000 finns Hilleberg USA i Redmond utanför Seattle. Jag besökte dem där och fick en pratstund med Petra.
Av Jörgen Johansson

Petra har bott mer än tio år i USA nu, först som utbytesstudent på high school och därefter för högre studier. Hennes avslutande arbete inför universitetsexamen var en affärsplan för Hilleberg USA. Detta var år 2000, när dotcom-bubblan nått sin höjdpunkt. Då tyckte många att affärplanen var alldeles för försiktig. Och att sälja något som faktiskt gick att ta på var alldeles för osexigt. Men till skillnad från många dotcomföretag så lever och frodas hilleberg.com i högsta grad.

Hilleberg är ett klassiskt familjeföretag, startat i Jämtland 1973 och drivet av Petras föräldrar Bo och Renate under många år. De hade hela tiden en försiktig utvecklingsfilosofi.
– De har alltid sagt att företaget måste vara till för oss, och inte tvärtom. Och det har aldrig varit något krav att min bror Rolf och jag skulle ta över.

Så Hilleberg har blivit vid sin läst och fortsatt med enbart tälttillverkning. Och målsättningen har varit, och är fortfarande, att göra tält av bästa kvalitet för alla väder och alla säsonger.
– När vi drog igång i USA var många tveksamma till om vi skulle kunna sälja icke fristående tält, säger Petra. Då liksom nu domineras marknaden av olika varianter på kupoltält.
Dessutom är Hillbergs tält ovanliga genom att man sätter upp både inner- och yttertält samtidigt, Något som Bo Hilleberg var först i världen med.
– Vi är ett litet och specialiserat märke. De som köper våra tält är som regel erfarna tältmänniskor som haft både två och tre tält tidigare.

Petra och hennes medarbetare har systematiskt arbetat med att knyta specialiserade och exklusiva friluftsbutiker till sitt varumärke. De vill inte finnas i sportvaruhusen med deras ofta mindre kunniga personal.
– The North Face finns kanske i 500 butiker idag, vi finns i 20, säger Petra och skrattar.
– Men ett företag som Western Mountaineering har ungefär samma strategi som vi. De finns kanske i 50 butiker. Vårt mål idag är att finnas i kanske 30–40 butiker. Sedan räcker det. Istället vill vi öka vår direktförsäljning, säger hon och pekar mot lagerhyllorna i den stora lokalen. Själv sitter hon vid ett skrivbord i ett hörn innanför dörren och är oftast den som svarar i telefonen.

Från början gav man satsningen fem år och perioden är ju över. Så hur har det gått då?
– Vi har överträffat budget varje år och i genomsnitt vuxit med 65 % per år. Nu står vi för ungefär 25 % av hela koncernens omsättning och vårt mål är att fortsätta växa med minst 10 % per år.

Brodern Rolf är den som sköter Hilleberg i Europa, och föräldrarna har idag en mer passiv roll. Petra menar att USA har potential att bli en minst lika stor marknad för Hilleberg som Europa.
– Idag säljer vi över vår produktionskapacitet. Våra tält sys i Estland och vi har helt enkelt inte kunnat producera tillräckligt många tält med den kvalitet vi vill hålla. Om vi skulle lägga extraproduktionen i Kina så får vi inte samma kontroll.

När det gäller ultralätta produkter har Hilleberg tarpar och några tält i sortimentet. Akto är ett förhållandevis lätt enpersonerstält med sina1,5 kg och Nallo är med sina 2,2 kg för två personer också ett ganska lätt alternativ. Men ett tält sticker ut i sortimentet, Rajd, som väger runt 1 kg för ett tvåpersonerstält.
– Om du vill ha ett ultralätt, rymligt shelter för turer nedanför trädgränsen så tycker jag att Rajd är ett väldigt bra alternativ. Vi använder det ofta på sommarturer där vi vill ha mer skydd än enbart en tarp kan ge. Ibland känner man att man behöver ett ”riktigt” tält. I jämförelse med ett tarptält eller enbart en tarp, så har Rajd högre komfort och bättre vindstabilitet. Och det väger inte mycket mer.

Jag frågar henne hur det är det med kondensen. Rajd är sydd i en helt tät väv runtom.
– En enkelväggskonstruktion är alltid mer kondensbenägen än ett dubbeltält. För att minska kondensproblematiken har vi monterat stora myggnät på ingångarnas övre delar för genomluftning.

– Den ultralätta rörelsen har ju funnits här i USA ganska länge. Det är först på sistone den gjort sitt intåg i Sverige. Men vi kommer inte att satsa på den särskilt. Det är svårt att göra riktigt lätta tält som klarar alla väder och årstider, vilket hela tiden varit grunden för vårt företag.

Diskutera Hilleberg USA

Comments